Gravitációs hegesztés, egy igazán ötletes megoldás – volt
A gravitációs hegesztés annak ellenére, hogy egyszerűségéből adódóan zseniális félautomata eljárás, ma már csak a régebbi tankönyvek oldalain látható, vagy szélesebb ismereteket nyújtó képzések tananyagaként szerepel.
Karl Christian Madsen 1949. május 17-én US2470178A számon szabadalmaztatta az Egyesült Államokban mint félautomata hegesztő berendezést és eljárást. A szabadalom benyújtása Dániában talán már 1945-ben megtörtént, erről azonban nem áll rendelkezésemre információ. Ez a félautomata hegesztési eljárás később gravitációs hegesztésként vált ismerté. Alkalmazása első sorban nagy lemeztáblák, hosszú egyenes varratainak vízszintes (PA) pozícióban történő hegesztésekor volt előnyös (Fig.2.). A szerkezet kismértékű átalakításával a sarokvarratok hegesztésére is alkalmassá tették (Fig.3.). Ennek minősége megbízhatóbb mint a tompavarratoké. Vízszintestől eltérő pozíciókban a berendezés nem használható.
Az alapanyagok (1) gondos előkészítését és a követően, a lábakon (3) álló tartószerkezetet csapokkal (4) rögzíthető, a csuklós (6) tartókarok (5) kialakításának megfelelően. Az elektróda befogó (7) rugós szerkezete biztosítja tartókarok és a bevont elektróda (8) pozícióját valamint a villamos ív helyzetét, hosszát. Az elektromos áram kábel (9) kialakítása nem tér el más hegesztőberendezésekben is alkalmazott vezetékektől. A folyamatos munkavégzés, nagyobb termelékenység érdekében egy második berendezés (12) állítható az előző mögé, így amíg az egyik üzemel, addig a másik apparát áthelyezését el lehet végezni.
A szabadalmi leírás szerint a gondos beállításnak köszönhetően az első elektróda íve indította el a második elektródát. A biztos ívgyújtás, grafitos gyújtócsúcsos kontaktelektródák alkalmazásával, biztosítható.
Az elektródák anyagától függően, szinte minden fém alapanyag hegesztésére alkalmas eljárás, alkalmazása azonban csak az ötvözetlen és gyengén ötvözött szerkezeti acélok hegesztése esetében terjedt el.
A Magyarországi alkalmazására acélszerkezetek öv- és gerinclemezei sarokvarratainak kialakításakor, hajógyári síkszekciók, vasúti kocsik gyártásakor került sor.
Az eljárás igen egyszerű, olcsó, egy hegesztő, pontosabban egy gépkezelő több berendezést is ki tud szolgálni, és az elkészült varrat minősége nem függ a hegesztő kézügyességétől, így a beállított paraméterek helyessége esetén, a varrat minősége közel állandó. Az alkalmazott áramforrás semmiben nem tér el az egyéb eljárások esetén alkalmazottól, azt szükség esetén másik berendezés kiszolgálására is lehet alkalmazni.
Gravitációs hegesztés fényképeken
A szentendrei kocsigyárban készült fényképen, mivel a munkás mindkét keze szabad, feltehetően egy félautomata hegesztési művelet látható.
Forrás:
Izbég város honlapja
Sajnos ennek a nagyon rossz minőségű felvételnek a forrása ismeretlen, talán az Óbudai hajógyárban készült.
A kezelő legalább négy hegesztőberendezéssel dolgozik.
Ezúton is kérem azok segítségét akiknek pontosabb források, esetleg közölhető fényképek vannak a birtokukban. ivvilag@volfram.hu
Egy komolytalan cikk a gravitációs hegesztésről a volfram.hu-n